Mokhtar Senik Tidak Boleh Ceramah Di Masjid Pokok Sena

N Faizal Ghazali
Disifatkan sebagai seorang yang sering menjadikan kontroversi, Ketua Dewan Ulama PAS Pahang, Mohktar Senik dihalang daripada memberikan ceramah di sebuah majlis dalam tempat Pokok Sena, Kedah.

Pegawai Agama Daerah Pokok Sena, Syeikh Ahmad Shukri Mohamed dikala dihubungi Malaysiakini mengesahkan pihaknya mengeluarkan notis pemberitahuan kepada pihak pengurusan Masjid Sungai Durian, Mukim Bandar Pokok Sena berhubung larangan tersebut.

Menurutnya, ceramah oleh Mokhtar dijadualkan berlangsung esok selepas solat Jumaat, namun pihak pengurusan tidak memohon kebenaran daripada Pejabat Agama Daerah Pokok Sena.

"Memandangkan wujud kontroversi terhadap penceramah tersebut yang berlegar di media sosial, kegiatan tersebut dilarang," katanya dikala dihubungi, hari ini.

Terdahulu, notis larang tersebut tular di media umum semenjak semalam.

Syeikh Ahmad berkata, pihaknya juga kesal susulan pihak pengurusan tidak berbincangan dan memaklumkan terlebih dahulu mengenai kegiatan itu.

"Kita ada mekanisme biasa, setiap kegiatan perlu buat permohonan dengan mengisi borang yang disediakan.

"Penceramah yang dijemput pula seorang yang didapati memiliki kontroversi dan aku sebagai penjawat awam hanya menjalankan kiprah sewajarnya, " jelasnya.

Tambah beliau, notis itu dibentuk mengikut Kaedah Bagi Mengawal Perjumpaan Agama (masjid dan sekolah agama) 1981 Kedah Darul Aman.

Justeru katanya, Mokhtar yang juga anggota jawatankusa PAS Pusat tidak boleh dan ditegah daripada berceramah di masjid tersebut atau mana-mana masjid, surau dan sekolah agama di tempat Pokok Sena.
Agen BandarQ

Comments